Köpvilkor

§1 Allmänt

Outdoorkungen ingår bara avtal med myndig (18 år) person. Är man minderårig
krävs målsmans tillstånd.

Avtal ingås just nu på svenska och även samtliga EU-länder. Vi levererar
inom Sverige samt övriga EU-länderna.

För annat land får ni kontakta kundsupport så löser vi detta såklart.

I priserna ingår moms med 25 %.

Vi förbehåller oss rätten att vid uppenbara felaktigheter, t.ex. pris eller
tryckfel att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår
korrigering får du självklart avboka din order utan kostnad. Vi förbehåller oss
även rätten att inte genomföra en beställning om t.ex. varan är slut i lager
eller vid tekniska problem. Om du vill korrigera din beställning efter order
kan vi endast göra detta innan din beställning har lämnat vårt lager.

Alla varor förblir Outdoorkungen:s egendom till dess fulla betalning kommit
bolaget tillhanda.

Outdoorkungen förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri
misstänks.

§2 Leverans

Beställningar levereras med valt leveransalternativ. All frakt
klimatkompenseras. 

Ibland händer det att någon av de varor som du beställt inte finns i lager
och blir restnoterad, d.v.s. vi reserverar oss för slutförsäljning. Skulle din
order inte kunna skickas i tid har du då rätt att häva ditt köp.

Om ditt paket och/eller innehållet är transportskadat när du får det, anmäl
det genast på platsen. Om paket kommer bort under transporten måste du enligt
GDPR först kontakta transportbolaget för att reda ut det. Om fortsatta problem
därefter, meddela vår kundtjänst inom 1 månad, så hjälper vi dig.

Outdoorkungen skickar en orderbekräftelse till e-postadressen du angivit
innan vi skickar varorna till dig.

Leveranssätt:

Små paket: För beställningar som har en låg vikt och
volym kan leveranssätt Varubrev (kommer direkt i brevlådan) användas. Dessa
brev/paket är ej spårbara och skickas med Postnord.

Alternativ frakt: Vid val av leveranssätt Spårbart
paket för mindre beställningar, skickas det med Bring alternativt Postnord
och när det når Bring eller Postnords utlämningsställe skickas en
avisering till dig (Se nedan för mer information om spårbart paket)

Större paket: Skickas Spårbart med Bring eller
Postnord och när det når Bring eller Postnords utlämningsställe skickas en
avisering till dig. Avisering kan ske på något av följande två sätt, beroende
på om vi har ett korrekt mobiltelefonnummer till dig:

SMS-avisering till din mobiltelefon: Aviseringen sker samma dag som paketet
ankommer till ditt utlämningsställe.

Brevavisering: När ditt paket anländer till fraktbolagets utlämningsställe
skickas en avi hem till dig. Ta med dig avin och din legitimation till det
anvisade utlämningsstället för att lösa ut din beställning.

Eller via E-post.

För att hämta ut paket krävs att du kan visa upp giltig legitimation eller
legitimerar dig med Mobilt BankID i förväg.

Vid eventuella leveransförseningar eller
slutförsäljningar meddelas du. Om du inte är nöjd med ett nytt angivet
leveransdatum har du alltid rätt att avboka din order utan kostnad. Vi kan
normalt sett inte erbjuda någon form av ersättning på grund av en leveransförsening
eller slutförsäljning.

§3 Betalning

Klarna: Välj den metod som passar dig bäst.

Swish: Du kan betala med appen Swish via din mobila
enhet, välj alternativet i kassan och följ sedan instruktionerna i kassan så
får du en orderbekräftelse så fort vi kontrollerat att pengarna finns på
kontot. Pengarna dras direkt från det konto som du har kopplat till
Swish-appen. Ingen extra avgift.

Apple Pay & Google Pay: Använd ditt valda bankkort
i Apple Pay eller Google Pay till snabbutcheckning. Det går snabbt,
är säkert och pengarna dras direkt vid beställning.

Bankgiro Direkt: Gör en internetöverföring via
bankgiro och ange ditt ordernummer som Meddelande (ej OCR).

Faktura (För Företag): Företagsfaktura på 30
dagar
, ingen fakturaavgift tillkommer.

Fakturan skickas ut digitalt utan extra kostnad till din företags e-postadress.

Företagsfaktura på 60 dagar, administrativ avgift
på 200kr tillkommer.

Fakturan skickas ut digitalt utan extra kostnad till din företags e-postadress.

Påminnelseavgiften är på 60kr och skickas senast 7 dagar efter
förfallodatum.

§4 Ångerrätt

Du har full ångerrätt (retur och bytesrätt) inom 14 dagar från att du
mottagit varan. Vid retur av vara som hanterats i större omfattning än vad som
varit nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion, ersätter
konsumenten oss för den eventuella värdeminskning som uppstått.
Värdeminskningens omfång bestäms av Outdoorkungen.

Retur/ångerrätten gäller inte på våra Outletvaror samt specialbeställda
produkter.

Retur: Du kan returnera dina varor till Outdoorkungen inom 14 dagar
och få pengarna tillbaka om du ångrat dig. Ångerfristen börjar gälla den dag du
tagit emot din beställning.

Vid felexpedition kan du välja mellan att få en ny vara eller full
återbetalning.

Alla varor som skickas tillbaka, måste vara noggrant emballerade, för att
undvika skador på varan. Det är du som kund som står för transportrisken
tillbaka till Outdoorkungen. Du som kund står för kostnaden för
returfrakten vid retur om inget annat anges av oss.

Reklamation: Reklamation gäller endast vid
felproduktion och skador som inte uppstått via slitage.

Om vi inte har möjlighet att ersätta dig med en likadan vara har du rätt
till att häva köpet och få pengarna återbetalda.

Återbetalning sker normalt inom 14 arbetsdagar från det att vi mottagit och
godkänt din retur. Vi erbjuder återbetalning genom det betalsätt du
använde vid beställningen.

Outdoorkungen kommer att stå för fraktkostnaden vid en godkänd
reklamation. 

Returadress för ångerrätt och reklamation:

Outdoorkungen
Loftsgårdsvägen 6D
51930 Horred
Sverige

Kontaktuppgifter för ångerrätt och reklamation:
E-post: kundservice@outdoorkungen.se

§5 Sortiment

Outdoorkungen reserverar sig för förändringar i sortimentet och har rätt att
ta bort varor ur sortimentet innan ett köp har gått igenom. Vi reserverar oss
för eventuell slutförsäljning av varor i sortimentet.

Outdoorkungen reserverar sig för eventuella tryckfel i texter på denna
webbsida. Outdoorkungen förbehåller sig rätten att justera priser och
eventuella pris fel.

§6 Force majeure

Outdoorkungen är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss
förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande
omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller
försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a.
myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning,
konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage,
olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force
majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt,
t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc.,
onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som
påverkar verksamheten.

§7 Tvist

Klagomål eller synpunkter avseende Outdoorkungen:s tjänster eller produkter
bör meddelas till Outdoorkungen:s kundservice via e-mail
kundservice@outdoorkungen.se. Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt
ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller
Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.

Vi gör allt vi kan för att göra alla våra kunder nöjda!